usd-1.7000 eur-1.8227 rub-0.0185
Bakı 20°C 4.71 m/s
Son xəbərlər
28-04-2024
26-04-2024
25-04-2024
24-04-2024
23-04-2024

ŞƏHİDLƏR -Qazilər

Burdan bir atlı keçdi...

Mən bir igid tanıyıram. Uşaqlığı şahə qalxan at belində keçən, qorxmaz, cəsur, hələ kiçik məktəb yaşlarında olanda Şiraslan əmisinin evi yananda evin damına dırmaşıb alovlanan bacaya su töküb ...

DÜNYA ƏDƏBİYYATDAN

  16 yaşlı oğulluğu ilə eşq yaşayan yazıçı  Sidoni Qabriel Kolett

    1001info.az Kulis.az -a istinadla  “Həyatı film olanlar” layihəsində fransız yazıçısı, Qonkur Akademyasının üzvü Sidoni Qabriel Kolett haqda “Kolett” bədii filmini ...

İDMAN

MARAQLI

Müasir dövrdə Azərbaycançılıq məfkurəsi - Sona Vəliyeva yazır

details

TARİX, ƏDƏBİYYAT

11.12.2023, 11:54 Oxunub: 1689

 Azər­bay­ca­nın müa­sir ədə­bi-es­te­tik
və ic­ti­mai fik­rin­də azər­bay­can­çı­lıq məf­ku­rə­si

 

Bu gün azər­bay­can­çı­lıq ideo­lo­gi­ya­sı Ya­şar Qa­ra­ye­vin tə­bi­rin­cə söy­lə­sək, özü­nün növ­bə­ti – üçün­cü sə­viy­yə­si­nə yük­səl­mək­də­dir. Gör­kəm­li ali­min fik­rin­cə: “Mil­li ide­ya döv­lət­çi­lik hü­du­dun­da mil­li məf­ku­rə­yə o za­man çev­ri­lir ki, bu ide­ya­ya sa­hib­lik­də, üs­tə­lik, döv­lət ər­lə­ri və ön­dər­lə­ri ilə zi­ya­lı eli­ta və bü­töv əha­li ara­sın­da mo­no­lit həm­rəy­lik hökm-fər­ma olur. Əzə­li, əbə­bi Azər­bay­ca­nı bir yum­ruq­da bir­ləş­di­rən mə­nə­vi ca­zi­bə mə­ka­nı da in­di yal­nız bu bü­töv­lü­yün məh­və­rin­də ya­ra­na bi­lər”.

Azər­bay­can­çı­lıq ideo­lo­gi­ya­sı Hey­dər Əli­yev ki­mi müd­rik bir si­ya­si li­de­rin şəx­sin­də özü­nün qüd­rət­li qa­ran­tı­nı tap­mış­dır. Di­gər tə­rəf­dən, azər­bay­can­çı­lıq ideo­lo­gi­ya­sı­nın öz in­ki­şa­fın­da­kı üçün­cü sə­viy­yə­yə keç­mə­si baş­qa bir cə­hət­lə də əla­mət­dar­dır. Bu da on­dan iba­rət­dir ki, bu ideo­lo­gi­ya ar­tıq müa­sir el­min nai­liy­yət­lə­ri­nə əsas­la­na­raq, özü­nün el­mi-nə­zə­ri əsas­la­rı­nı da tək­lif edir, nə­zə­riy­yə və təc­rü­bə­nin vəh­də­ti­ni də tə­cəs­süm et­di­rir. Bu mə­na­da, Ra­miz Meh­di­ye­vin, Ya­şar Qa­ra­ye­vin, Sə­la­həd­din Xə­li­lo­vun, Ni­za­mi Cə­fə­ro­vun, Ya­qub Mah­mu­do­vun, Ana­rın, Azad Nə­bi­ye­vin... on­lar­ca fi­lo­loq, fi­lo­sof, so­sio­loq, psi­xo­loq və po­li­to­lo­qun azər­bay­can­çı­lı­ğa da­ir təd­qi­qat iş­lə­ri təq­di­rə­la­yiq­dir.

Bu araş­dır­ma­lar içə­ri­sin­də fəl­sə­fə elm­lə­ri dok­to­ru, pro­fes­sor Sə­la­həd­din Xə­li­lo­vun çox­say­lı əsər­lə­ri xü­su­si qeyd olun­ma­lı­dır. Onun “Fəl­sə­fə­dən si­ya­sə­tə” (Ba­kı, 1998), “Li­der, döv­lət, cə­miy­yət” (Ba­kı, 2001), “Hey­dər Əli­yev və azər­bay­can­çı­lıq məf­ku­rə­si” (Ba­kı, 2002) ki­tab­la­rı bu mə­na­da xü­su­si əhə­miy­yət kəsb edir.

S.Xə­li­lo­vun ge­niş və əha­tə­li tu­tu­mu ilə fərq­lə­nən əsər­lə­rin­dən bi­ri “Hey­dər Əli­yev və azər­bay­can­çı­lıq məf­ku­rə­si” ki­ta­bı­dır. Ki­tab Hey­dər Əli­ye­vin ide­ya­la­rı əsa­sın­da for­ma­la­şan müa­sir azər­bay­can­çı­lıq tə­li­mi­nin el­mi-nə­zə­ri və ideo­lo­ji bir sis­tem ki­mi şər­hi­nə həsr olun­muş­dur. Mü­əl­lif Hey­dər Əli­ye­vin ha­ki­miy­yə­tə qa­yı­dı­şın­dan son­ra Azər­bay­can­da for­ma­laş­ma­ğa baş­la­yan mil­li in­ki­şaf stra­te­gi­ya­sı­nın ide­ya-si­ya­si əsas­la­rı­nı təh­lil edir, azər­bay­can­çı­lıq ide­ya­sı­nın bir­ləş­di­ri­ci ro­lu­nu el­mi cə­hət­dən araş­dı­rır. Əsə­rin baş­lı­ca ide­ya­sı bun­dan iba­rət­dir ki, bə­şə­ri də­yər­lə­rin qiy­mət­lən­dir­mə me­yar­la­rı­nın mil­li səd­lə­ri aş­dı­ğı qlo­bal­laş­ma şə­rai­tin­də bir mil­lə­tin məf­ku­rə­si ol­maq eti­ba­ri­lə yal­nız res­pub­li­ka və­tən­daş­la­rı­nın, döv­lə­tin de­yil, bü­tün dün­ya­da ya­şa­yan azər­bay­can­lı­la­rın, ha­be­lə bir ne­çə nə­sil Azər­bay­can­da ya­şa­mış və bu­ra­nı öz Və­tə­ni sa­yan di­gər et­nik və mil­li az­lıq­la­rın ma­raq­la­rı­nı ifa­də edən müa­sir azər­bay­can­çı­lıq kon­sep­si­ya­sı­nı müs­tə­qil döv­lə­ti­mi­zin stra­te­ji in­ki­şaf xət­ti ki­mi ilk də­fə Hey­dər Əli­yev irə­li sür­müş­dür.

Əsər­də azər­bay­can­çı­lı­ğın əsas­la­rı ki­mi söh­bət tək­cə mil­li dil­dən, din­dən, adət-ənə­nə­dən, mə­də­ni-mə­nə­vi də­yər­lər­dən, ha­be­lə bu də­yər­lə­rin rəs­mi döv­lət fər­man­la­rı ilə təs­bit olun­ma­sın­dan get­mir. Mü­əl­li­fin möv­qe­yi be­lə­dir ki, bu mil­li sər­vət­lə­rin ay­rı-ay­rı­lıq­da öy­rə­nil­mə­si, də­yər­lən­di­ril­mə­si, sa­də­cə qo­ru­nub sax­lan­ma­sı az­dır, bu də­yər­lər ic­ti­mai miq­yas­da, Və­tən miq­ya­sın­da məhz di­na­mik bir pro­ses ki­mi, ic­ti­mai var­lı­ğı­mı­zın ay­rıl­maz tər­kib his­sə­si ki­mi sax­la­nıl­ma­lı və in­ki­şaf et­di­ril­mə­li­dir.

S.Xə­li­lo­vun fik­rin­cə, əsas və­zi­fə prob­le­mə tək­cə mil­li-et­nik müs­tə­vi­də de­yil, həm də ic­ti­mai-si­ya­si müs­tə­vi­də bax­maq, mil­li-mə­nə­vi də­yər­lə­ri ye­ni qu­ru­lan cə­miy­yə­tin bi­la­va­si­tə struk­tu­ru­na da­xil et­mək… mil­li şü­ur­la döv­lət­çi­lik şüu­ru­nu bir­ləş­dir­mək­dir.

S.Xə­li­lo­vun ki­ta­bın­da Hey­dər Əli­ye­vin ana di­li, mil­li-mə­nə­vi də­yər­lə­ri­miz və mə­də­niy­yə­ti­miz­lə bağ­lı fi­kir­lə­ri əsa­sın­da dün­ya azər­bay­can­lı­la­rı və azər­bay­can­çı­lıq ide­ya­sı, va­hid mil­li-mə­nə­vi mə­kan, mil­li-et­nik və mil­li zi­ya­lı­lıq, mə­nə­viy­yat və döv­lət­çi­lik, müa­sir­lik ki­mi ak­tu­al prob­lem­lər üz­rə ge­niş fəl­sə­fi təh­lil apa­rıl­mış­dır.

Mü­əl­lif azər­bay­can­çı­lı­ğın el­mi­li­yi­nin özü­nə­məx­sus struk­tu­ru­nu aç­mış, mil­li mün­də­ri­cə­dən çı­xa­raq mil­li­lik və ümum­bə­şə­ri­li­yin vəh­də­tin­dən çı­xış edən bir məf­ku­rə ki­mi onu for­ma­laş­dı­ran amil­lə­ri gös­tər­miş­dir. Hə­min kom­po­nent­lər bun­lar­dır: 1) Azər­bay­can mil­li-et­nik ger­çək­li­yi; 2) di­li­miz; 3) is­lam di­ni; 4) mil­li mən­şə­yin hə­yat tər­zin­də, məi­şət­də, mə­ra­sim­lər­də sax­la­nı­lan ümu­mi əla­mə­ti olan et­noq­ra­fi­ya; 5) to­po­ni­mi­ka; 6) ar­xeo­lo­gi­ya və mad­di mə­də­niy­yət nü­mu­nə­lə­ri; 7) mil­li-mə­nə­vi mə­də­niy­yət.

Hər han­sı bir xal­qın mil­li kim­lik mə­sə­lə­si tək­cə onun di­li, di­ni, adət-ənə­nə­lə­ri ilə mü­əy­yən olun­mur. Mil­lət ki­mi for­ma­laş­ma­ğın bir şər­ti də spe­si­fik dün­ya­gö­rü­şü və mil­li-fəl­sə­fi fi­kir­dir. Bir sı­ra xalq­lar bö­yük fəl­sə­fi tə­lim­lər ya­rat­maq­la dün­ya­ya el­mi ba­xı­şın mil­li mo­del­lə­ri­ni iş­lə­yib ha­zır­la­mış və bu­nu bü­tün baş­qa xalq­la­ra qə­bul et­dir­mə­yə na­il ola bil­miş­lər. An­tik fəl­sə­fə­nin, XVI­II əsr fran­sız maa­rif­çi fəl­sə­fə­si­nin, ya­xud klas­sik al­man fəl­sə­fə­si­nin tək öz xalq­la­rı­na de­yil, bü­töv­lük­də Av­ro­pa­ya, hət­ta bü­tün dün­ya xalq­la­rı­nın el­mi dün­ya­gö­rü­şü­nə bö­yük tə­si­ri ol­muş­dur.

Pro­fes­sor S.Xə­li­lo­vun gös­tər­di­yi ki­mi, ne­çə əsr­lər ər­zin­də Azər­bay­can­da da nis­bi müs­tə­qil dün­ya­gö­rü­şü, mil­li-fəl­sə­fi fi­kir for­ma­laş­mış­dır. “Ki­ta­bi-Də­də Qor­qud”da, mil­li na­ğıl və das­tan­la­rı­mız­da tək­cə bə­dii dü­şün­cə de­yil, həm də spe­si­fik dün­ya­gö­rü­şü­nün və bir in­san-dün­ya mü­na­si­bət­lə­ri­nin özü­nə­məx­sus mo­de­li­nin tə­za­hü­rü du­yul­maq­da­dır. Ar­tıq bu du­yum­la­rın el­mi-fəl­sə­fi təh­li­li­nə bö­yük eh­ti­yac ya­ran­mış­dır. Azər­bay­can­da fəl­sə­fi fi­kir çox vaxt ədə­bi-bə­dii fi­kir kon­teks­tin­də üzə çıx­dı­ğın­dan biz azər­bay­can­çı­lı­ğın fəl­sə­fi tə­mə­li­ni də məhz şi­fa­hi xalq ədə­biy­ya­tın­da, bö­yük ya­zı­çı və şa­ir­lə­ri­mi­zin ya­ra­dı­cı­lı­ğın­da ax­tar­ma­lı­yıq.

S.Xə­li­lo­vun fik­rin­cə, mil­li-fəl­sə­fi fik­rin qay­naq­la­rı Bəh­mən­yar və Sü­hrə­ver­di ki­mi bö­yük fi­kir adam­la­rı­nın əsər­lə­rin­dən da­ha çox, o döv­rün poe­zi­ya­sın­da ax­ta­rıl­ma­lı­dır. Çün­ki Aris­to­tel fəl­sə­fə­si­nə əsas­la­nan və onun da­va­mı ki­mi or­ta­ya çı­xan fəl­sə­fi trak­tat­lar da­ha çox an­tik dü­şün­cə tər­zi­nə əsas­la­nır­dı.

Or­ta əsr­lər­də ya­şa­mış Azər­bay­ca­nın ta­nın­mış fi­lo­sof­la­rı, əsa­sən, ümum­bə­şə­ri fəl­sə­fi fik­rin in­ki­şa­fı­na xid­mət et­miş­lər. Mil­li-fəl­sə­fi fik­rin qay­naq­la­rı isə ilk növ­bə­də Də­də Qor­qud­da ax­ta­rıl­ma­lı­dır. La­kin mil­li-fəl­sə­fi fi­kir həm də ya­zı­lı ədə­biy­yat­da Ni­za­mi, Nə­si­mi, Fü­zu­li ki­mi şa­ir-fi­lo­sof­la­rın ya­ra­dı­cı­lı­ğın­da öz ək­si­ni ta­pır­dı.

Mə­həb­bət fəl­sə­fə­si fər­di-mə­nə­vi dün­ya­nın ali­li­yi, in­sa­nın mə­nə­vi ka­mil­li­yi­nin ön pla­na çə­kil­mə­si, qey­rət, mərd­lik, sə­da­qət, na­mus ki­mi ka­te­qo­ri­ya­la­rın prio­ri­tet­li­yi azər­bay­can­çı­lı­ğın fəl­sə­fi-etik əsas­la­rı­nı təş­kil edir­di.

Qərb fəl­sə­fi dü­şün­cə­sin­dən fərq­li ola­raq ic­ti­mai təş­ki­lat­lan­ma, ic­ti­mai ola­nın fər­di olan­dan üs­tun tu­tul­ma­sı ki­mi key­fiy­yət­lə­rin ar­xa plan­da qal­ma­sı azər­bay­can­çı­lı­ğın bir məf­ku­rə ola­raq zə­if cə­hət­lə­ri idi.

Çağ­daş Azər­bay­can fəl­sə­fi fik­rin­də azər­bay­can­çı­lıq mə­sə­lə­lə­ri­nə həsr olun­muş cid­di el­mi əsər­lər­dən bi­ri, yu­xa­rı­da qeyd et­di­yi­miz ki­mi, pro­fes­sor Sə­la­həd­din Xə­li­lo­vun “Hey­dər Əli­yev və azər­bay­can­çı­lıq məf­ku­rə­si” əsə­ri­dir. Tə­sa­dü­fi de­yil­dir ki, bu ki­tab­da­kı müd­dəa­lar mət­bu­at­da ge­niş mü­za­ki­rə olu­nur. Aka­de­mik Bu­daq Bu­da­qov ya­zır: “Pro­fes­sor Sə­la­həd­din Xə­li­lo­vun “Hey­dər Əli­yev və azər­bay­can­çı­lıq məf­ku­rə­si” ki­ta­bı azər­bay­can­çı­lı­ğın in­teq­ra­tiv məz­mu­nu­nun açıl­ma­sı­na, türk mən­şə­li xalq­lar­la ya­na­şı tat, ta­lış, kürd və s. et­nik mən­şə­li qrup­la­rın da azər­bay­can­çı­lı­ğın for­ma­laş­ma­sın­da iş­ti­rak et­mə­si­nin əsas­lan­dı­rıl­ma­sı­na həsr olu­nub. Bu əsər Azər­bay­ca­nın bü­töv­lü­yü­nü, res­pub­li­ka­mız­da ya­şa­yan bü­tün xalq­la­rın sar­sıl­maz bir­li­yi­ni tə­cəs­süm et­dir­mək­lə ya­na­şı, bu sa­hə­də ya­zıl­mış ilk el­mi-fəl­sə­fi mo­noq­ra­fi­ya­dır”.

Mü­əl­lif gös­tə­rir ki, Azər­bay­can Res­pub­li­ka­sı­nın Kons­ti­tu­si­ya­sın­da döv­lət di­li­nin Azər­bay­can di­li ki­mi təs­bit olun­ma­sı da tə­sa­dü­fi de­yil. Azər­bay­can di­li öl­kə­miz­də ya­şa­yan yer­li xalq­la­rın bö­yük ək­sə­riy­yə­ti tə­rə­fin­dən qə­bul olun­du­ğu­na və bu­ra­da hər han­sı bir et­no­sun adı­na üs­tün­lük ve­ril­mə­di­yi­nə gö­rə bir­ləş­di­ri­ci sə­ciy­yə da­şı­yır.

Pro­fes­sor S.Xə­li­lo­vun ki­ta­bın­da Azər­bay­can di­li­nin in­teq­ra­tiv möv­qe­yi ilə ya­na­şı, həm də is­lam di­ni­nin bü­tün et­nik qrup­lar üçün oy­na­dı­ğı ro­la ge­niş yer ve­ri­lib.

Ki­tab­da va­hid mə­də­ni-mə­nə­vi mə­kan kon­sep­si­ya­sı iş­lə­nib ha­zır­la­nıb. Bü­tün bun­lar azər­bay­can­çı­lı­ğın məhz in­teq­ra­tiv bir tə­lim ol­du­ğu­nu əsas­lan­dır­maq üçün­dür. Bu məq­səd­lə mü­əl­lif dün­ya təc­rü­bə­si­ni nə­zə­rə al­mış və mil­li­li­yin el­mi-fəl­sə­fi qay­naq­la­rı­nın araş­dı­rıl­ma­sı­na ge­niş yer ver­miş­dir. Aka­de­mik Bu­daq Bu­da­qov S.Xə­li­lo­vun di­gər əsər­lə­rin­də də azər­bay­can­çı­lıq ide­ya­la­rı­na ge­niş yer ayır­dı­ğı­nı, “Ca­vid və Cab­bar­lı. Müx­tə­lif­li­yin vəh­də­ti” ki­ta­bın­da hər iki mü­əl­li­fin ya­ra­dı­cı­lı­ğı­na məhz azər­bay­can­çı­lıq kon­teks­tin­də qiy­mət ver­di­yi­ni gös­tə­rir.

Azər­bay­can­çı­lıq ide­ya­sı­nın prak­tik mə­na­sı Azər­bay­can döv­lət­çi­li­yi­nin, Azər­bay­can di­li­nin, mə­də­niy­yə­ti­nin, mil­li-mə­nə­vi də­yər­lə­rin, mü­tə­rəq­qi adət-ənə­nə­lə­rin qo­ru­nub sax­lan­ma­sı­nı, əbə­di ya­şa­ma­sı­nı özü­nün mil­li və və­tən­daş bor­cu he­sab edən in­san­la­rın ye­tiş­di­ril­mə­si­dir; elə in­san­la­rın tər­bi­yə edil­mə­si­dir ki, bu in­san­lar sa­da­la­dı­ğı­mız də­yər­lər­lə fəxr edə­rək, on­la­rın qo­run­ma­sı mis­si­ya­sı­nı nə­sil­dən-nəs­lə ötür­sün. Bu mə­na­da Ra­miz Meh­di­ye­vin “Azər­bay­can­da si­ya­sət: dü­nən, bu gün və sa­bah” ad­lı əsə­ri xü­su­silə diq­qəti cəlb edir.

Mü­əl­lif son 9 il­də (1993-2002) Azər­bay­can­da hə­ya­ta ke­çi­ri­lən döv­lət si­ya­sə­ti­ni məhz bu kon­tekst­dən təh­lil edə­rək gör­kəm­li li­der Hey­dər Əli­ye­vin 2001-ci il no­yab­rın 21-də Ye­ni Azər­bay­can Par­ti­ya­sı­nın II qu­rul­ta­yın­da öl­kə­nin XXI əsr­də in­ki­şaf ideo­lo­gi­ya­sın­dan da­nı­şar­kən gəl­di­yi fik­ri xa­tır­la­dır: “Biz elə nə­sil ye­tiş­dir­mə­li­yik ki, tək­cə bi­zim vax­tı­mız­da yox, biz­dən son­ra da on­lar Azər­bay­ca­nın xə­ta­la­ra düş­mə­si­nə im­kan ver­mə­sin­lər. On­lar düz yol­la, doğ­ru yol­la, mil­li his­siy­yat­lar yo­lu ilə get­mə­li­dir­lər”. Da­ha son­ra bu fik­ri ət­raf­lı şərh edən R.Meh­di­yev ya­zır: “Məhz mil­li his­lə­rə, mil­li ənə­nə­lə­rə də­rin sə­da­qət, mil­li ey­niy­yə­ti, öz­gür­lü­yü bər­qə­rar et­mək və qo­ru­yub-sax­la­maq niy­yə­ti, Qərb və Şər­qin ta­ri­xi nai­liy­yət­lə­ri ilə zən­gin­ləş­mə əsa­sın­da cə­miy­yə­tin mo­dern­ləş­di­ril­mə­si, güc­lü və müs­tə­qil Azər­bay­can qur­ma­ğa qa­dir mil­li çox­lu­ğun for­ma­laş­dı­rıl­ma­sı son 8 il­də hə­ya­ta ke­çi­ri­lən möh­kəm və uğur­lu döv­lət qu­ru­cu­lu­ğu­nun rəh­ni­dir”.

“Bü­tün kor­po­ra­si­ya­la­rı bir­ləş­di­rən ali qüv­və, hət­ta de­mək olar ki, mü­qəd­dəs qüv­və döv­lət­dir. Mü­ha­fi­zə­kar­lıq bə­ra­bər­li­yə de­yil, cə­miy­yə­tin vəh­də­ti­nə ça­lı­şır ki, ora­da hər bir şəx­siy­yət mü­əy­yən ni­za­mın iş­ti­rak­çı­sı ol­sun. Çün­ki güc­lü döv­lət ol­ma­sa, cə­miy­yət anar­xi­ya­nın hök­mü al­tın­da qa­la bi­lər”.

S.Xə­li­lo­vun “Hey­dər Əli­yev və azər­bay­can­çı­lıq məf­ku­rə­si” ki­ta­bı­na yaz­dı­ğı ön söz­də bu ide­ya­nı da­ha da ge­niş­lən­di­rən R.Meh­di­yev azər­bay­can­çı­lı­ğın möv­cud­lu­ğu­nun iki mü­hüm şər­ti­ni gös­tə­rir və eti­raf edir ki, bu ideo­lo­gi­ya­nın ay­rı-ay­rı ele­ment­lə­ri ailə­lər­də, müx­tə­lif in­san və top­lum­la­rın mə­nə­vi alə­min­də ya­şa­ya bi­lir. La­kin əl­bət­tə ki, azər­bay­can­çı­lı­ğın in­ki­şa­fı onun yal­nız bir mil­li-et­nik də­yər ki­mi dar müs­tə­vi­də, bir et­no­sun için­də de­yil, müs­tə­qil döv­lə­tin xü­su­si hi­ma­yə­si al­tın­da ic­ti­mai-si­ya­si və mə­də­ni hə­ya­tın bü­tün sa­hə­lə­rin­də tət­biq olun­ma­sı­nı tə­ləb edir. Be­lə­lik­lə, R.Meh­di­yev azər­bay­can­çı­lı­ğın ye­ni dövr­də da­ha bö­yük in­ki­şaf yo­lu­na ke­çə­cə­yi­ni proq­noz­laş­dı­rır və bu­nu dün­ya xə­ri­tə­sin­də müs­tə­qil, su­ve­ren Azər­bay­can döv­lə­ti­nin möv­cud­lu­ğu ilə bağ­la­yır. Bu nöq­te­yi-nə­zər­dən azər­bay­can­çı­lı­ğa va­hid, bö­lün­məz Azər­bay­ca­nı qo­ru­yub sax­la­maq və möh­kəm­lən­dir­mək üçün va­si­tə ki­mi ba­xan R.Meh­di­yev ya­zır: “Bu gün “azər­bay­can­çı­lıq” mil­li hə­ya­tın, kon­fes­si­ya­la­rın har­mo­ni­ya­sı­nın ço­xəsr­lik ənə­nə­si, öl­kə­də ya­şa­yan bü­tün mil­lət­lə­rin və et­nik qrup­la­rın qar­daş­lı­ğı, qar­şı­lıq­lı əla­qə və tə­si­ri­nin ta­ri­xi, on­la­rın ümu­mi ta­le­yi və müs­tə­qil Azər­bay­ca­nın bü­töv­lü­yü uğ­run­da bir­gə mü­ba­ri­zə­si­nin ta­ri­xi təc­rü­bə­si­dir”.

R.Meh­di­ye­vin “Azər­bay­can­da si­ya­sət: dü­nən, bu gün və sa­bah” mə­qa­lə­sin­də ha­zır­da dün­ya­ya hökm edən qlo­bal­laş­ma ilə mil­li ideo­lo­gi­ya­nın qar­şı­lıq­lı mü­na­si­bət­lə­rin­dən də hər­tə­rəf­li bəhs olun­muş­dur. Mü­əl­lif ya­zır ki, qlo­bal­laş­ma şə­rai­tin­də for­ma­la­şan hər han­sı ideo­lo­gi­ya özün­də həm cə­miy­yə­tin mo­derləş­di­ril­mə­si­ni, həm də va­hid ümum­bə­şə­ri də­yər­lə­rin və əx­laq prin­sip­lə­ri­nin ya­yıl­ma­sın­dan do­ğan qütb­ləş­mə­ni tə­cəs­süm et­di­rir. Möv­cud və­ziy­yət­də azər­bay­can­çı­lıq mil­li ide­ya­nın əsas for­ma­sı ki­mi tə­səv­vür edi­lir və ona in­teq­ra­tiv ide­ya ki­mi ya­naş­maq la­zım­dır. Bu ide­ya­nın əsa­sın­da si­vil Av­ra­si­ya bir­li­yi­nin bir his­sə­si – özü­nə­xas mil­li öz­gür­lü­yə, ənə­nə­yə, mil­li ey­niy­yə­tə və men­ta­li­te­tə ma­lik Azər­bay­can haq­qın­da tə­səv­vür da­ya­nır.

Ra­miz Meh­di­ye­vin bu mə­qa­lə­si azər­bay­can­çı­lı­ğın müs­tə­qil Azər­bay­can döv­lət­çi­li­yi kon­teks­tin­də möh­kəm kök sal­dı­ğın­dan və əsr­lər ­bo­yu ya­şa­ya­ca­ğın­dan xə­bər ve­rir. Mə­qa­lə­də bu­nun mil­li-psi­xo­lo­ji və so­sio­lo­ji as­pekt­lə­ri də­qiq kon­tur­lar­la for­mul­laş­dı­rıl­mış­dır. Mü­əl­lif göstərir ki, bir hal­da ki qə­dim mə­də­niy­yət qay­naq­la­rın­dan və ta­rix­dən gə­lən ənə­nə­lə­rə mən­sub­luq bü­tün həm­və­tən­lə­ri­mi­zin ri­fa­hı na­mi­nə döv­lə­tin möv­cud ol­ma­sı­nın əsa­sı­nı təş­kil edir, de­mə­li, bu döv­lət mə­na­fe­lə­rin me­xa­ni­ki məc­mu­su de­yil, ək­si­nə, ümu­mi mə­na­fe­lə­rin tə­cəs­sü­mü­dür. O mə­na­fe­lə­rin ki, və­tən­daş­lar bun­la­rın na­mi­nə nə­in­ki öz mül­kiy­yə­ti­ni, həm də hə­yat­la­rı­nı qur­ban ver­mə­yi ba­car­ma­lı­dır­lar. “Və­tən, onun ta­ri­xi, di­li və adət-ənə­nə­lə­ri ilə fərd və­tən­da­şa çev­ri­lir, çün­ki ba­şa dü­şür ki, və­tə­nə olan təh­lü­kə onun özü­nə, bü­töv­lük­də onun var­lı­ğı­na olan təh­lü­kə­dir. Döv­lə­tin tə­rəq­qi­si­ni, təh­lü­kə­siz­li­yi­ni, əra­zi bü­töv­lü­yü­nü və mil­li ru­hun va­ris­li­yi­ni tə­min et­mək səy­lə­rin­də və­tən­daş baş­lı­ca ami­lə çev­ri­lir. Azər­bay­can xal­qı­nın da­xi­li po­ten­sia­lı­nı, in­tel­lek­tu­al fe­no­me­ni­ni və mə­də­ni ir­si­ni özün­də cəm­ləş­di­rən, on­la­rı gə­lə­cə­yə ötü­rən və bu za­man mil­lə­tin bir­li­yi­nə, so­siu­mun ru­hu­nun əzə­mə­ti­nə və fəa­liy­yə­ti­nin məq­səd­yön­lü­lü­yü­nə ça­lı­şan azər­bay­can­çı­lıq da bu mə­na­da tə­səv­vür edi­lir”.

Azər­bay­can­çı­lı­ğın ye­ni dövr­də mo­dern­ləş­mə­sin­də, el­mi-nə­zə­ri kon­sep­si­ya ki­mi for­ma­laş­ma­sın­da gör­kəm­li ədə­biy­yat­şü­nas, pro­fes­sor Ya­şar Qa­ra­ye­vin xid­mət­lə­ri xü­su­si qeyd edil­mə­li­dir. O, bir tə­rəf­dən is­te­dad­lı ədə­biy­yat ta­rix­çi­si ki­mi ədə­bi-bə­dii fik­ri­mi­zin in­ki­şa­fı kon­teks­tin­də azər­bay­can­çı­lı­ğın yük­sə­liş xət­ti­ni diq­qət­lə iz­lə­miş, ay­rı-ay­rı ya­zı­çı və mü­tə­fək­kir­lə­ri­mi­zin ya­ra­dı­cı­lı­ğın­da bu xət­tin tə­za­hür­lə­ri­nə də­rin­dən diq­qət ye­tir­miş, o bi­ri tə­rəf­dən isə tə­əs­süb­keş bir və­tən­daş yan­ğı­sı ilə müa­sir döv­rü­mü­zün ən ağ­rı­lı hə­qi­qət­lə­ri­ni üzə çı­xar­mış­dır. “Ta­ri­xin Qa­ra­bağ yad­da­şı – dü­nən və bu gün” mə­qa­lə­sin­də mü­əl­li­fi azər­bay­can­çı­lı­ğın so­si­al ba­za­sı na­ra­hat edir.

Y.Qa­ra­yev ürək ağ­rı­sı və tə­əs­süf his­si ilə ya­zır­dı ki, ta­le­yük­lü, ulu­sal bir sər­vət ki­mi mil­li vəh­dət ide­ya­sı əra­zi­dən də əv­vəl əha­li­yə aid bir ide­ya­dır. Mil­lə­ti loğ­ma-ti­kə et­mə­yə ha­zır bir cə­miy­yət (et­nos, tay­fa, qrup, ti­rə, qövm) gec-tez tor­pa­ğın bö­lün­mə­si­nə, əra­zi­nin it­mə­si­nə də gə­ti­rib çı­xa­ra bi­lər. Əra­zi vəh­də­ti­ni bir prob­lem ki­mi ümum­mil­li vəh­dət ide­ya­sın­dan ayır­maq qey­ri-müm­kün­dür. “Azər­bay­can” sö­zü Azər­bay­can­da­kı bü­tün qövm­lə­rin vəh­dət və bir­li­yi de­mək­dir. Bu­nu göz bə­bə­yi ki­mi qo­ru­maq, qəd­ri­ni-qiy­mə­ti­ni bil­mək la­zım­dır. Tək­cə qöv­mi yox, sin­fi va­hid­lə­ri və qütb­lə­ri də (tə­bə­qə, qrup, qat, silk, fir­qə…) mən ey­ni, bü­töv mil­li vəh­də­tin tər­kib his­sə­lə­ri he­sab edi­rəm. Mü­xa­li­fət dinc döv­rün cah-ca­la­lı­dır. Ay­rıl­ma­ğı, bö­lün­mə­yi hərb vax­tı elan et­mir­lər. Ya­xın beş il­də ne­çə də­fə tək­rar et­di­yi­miz bu səh­vi (mü­xa­li­fət-tə­til-is­te­fa sind­ro­mu­nu) gə­lin, heç ol­ma­sa, in­di tək­rar et­mə­yək. Be­lə qütb­ləş­mə­lər, şaq­qa­lar, ay­rıl­ma­lar hə­mi­şə bi­zim­lə vu­ru­şan ci­na­ha xid­mət edib və ye­nə də edir”.

Y.Qa­ra­ye­vin bu fi­kir­lə­ri­ni tək­par­ti­ya­lı­lı­ğa qa­yı­dış ça­ğı­rı­şı ki­mi qiy­mət­lən­dir­mək yan­lış olar­dı, çün­ki bu sə­tir­lə­rin qə­lə­mə alın­dı­ğı dövr Azər­bay­can tor­paq­la­rı­nın er­mə­ni se­pa­rat­çı­la­rı tə­rə­fin­dən bir-bi­ri­nin ar­dın­ca iş­ğal olun­du­ğu, min­lər­lə həm­və­tə­ni­mi­zin öz doğ­ma ev-eşik­lə­rin­dən di­dər­gin düş­dü­yü bir dövr idi. Bu, si­ya­si par­ti­ya və küt­lə­vi təş­ki­lat­lar­da, ay­rı-ay­rı si­ya­sət­çi­lər­də mis­li gö­rün­mə­miş ha­ki­miy­yət eh­ti­ra­sı­nın ya­ran­dı­ğı, hə­mi­şə eh­ti­ra­sın kor dik­tə­si ilə on­la­rın öl­kə­də ic­ti­mai sa­bit­li­yin po­zu­cu­su ki­mi çı­xış et­dik­lə­ri və de­mə­li, ümum­mil­li mə­na­fe­lər­dən son də­rə­cə uzaq­laş­dıq­la­rı bir dövr idi. Gör­kəm­li alim ta­ri­xi­mi­zin bu əca­ib döv­rü­nü “Yad­daş­sız­lıq və za­man­sız­lıq – ba­zar döv­rü” ad­lan­dı­rır­dı. Mü­əl­lif bir ne­çə il da­vam et­sə də, acı nə­ti­cə­lə­ri ar­tıq uzun za­man­dır Azər­bay­can xal­qı­nı tə­qib elə­yən bu ba­şı­po­zuq­luq mər­hə­lə­si­nin ic­ti­mai bə­la­la­rı­nı ürək ağ­rı­sı ilə be­lə təs­vir edir: “Şüb­hə­siz, di­dər­gin­lik, qaç­qın­lıq, od-ocaq sön­mə­si bö­yük mü­si­bət­dir, fə­la­kət­dir. La­kin on­dan da bö­yük bə­la odur ki, elm, sə­nət, təd­ris oca­ğı, mək­təb və mu­zey­lər qaç­qın dü­şür, tor­pa­ğın folk­lor qa­tı və ör­tü­yü, ta­rix, yad­daş gi­rov gö­tü­rü­lür; tək­cə tə­biə­tin yox, mə­də­niy­yə­tin land­şaf­tı də­yi­şir”.

Su­ve­ren­li­yi və hür­riy­yə­ti Nov­ru­zə­li və Məhəmmədhəsən ki­mi ba­şa dü­şən­lər, mil­li is­tiq­la­lın mə­na­sı­nı və məz­mu­nu­nu dərk elə­yə bil­mə­yən­lər Azər­bay­ca­nın döv­lət müs­tə­qil­li­yi­nin bər­pa olun­du­ğu ilk dövr­də, hə­qi­qə­tən də, cə­miy­yə­tin bö­yük bir his­sə­si­ni təş­kil edir­di və Y.Qa­ra­yev də bu zid­diy­yə­tin tez­lik­lə ara­dan qal­dı­rıl­ma­sı zə­ru­rə­ti­ni di­lə gə­ti­rə­rək ya­zır­dı: “…Bil­mə­di­lər ki, is­tiq­lal bi­zi nə­dən azad edir: kö­lə­lik­dən, yox­sa əx­la­qi də­yər­lər­dən və mə­nə­vi sər­vət­lər­dən, tor­paq və və­tən üçün mə­su­liy­yət və ca­vab­deh­lik­dən, mil­li borc və vic­dan duy­ğu­sun­da­n? Ba­zar mü­na­si­bət­lə­ri­ni er­mə­ni ilə tor­paq, me­yit, gi­rov, ben­zin al­ve­ri ki­mi, əx­laq­la, na­mus­la, şə­rəf­lə alış-ve­riş ki­mi ba­şa dü­şən­lər ta­pıl­dı”.

Ma­raq­lı­dır ki, bir çox so­si­al tən­qid­çi­lər­dən fərq­li ola­raq Y.Qa­ra­yev və­ziy­yət­dən çı­xış yo­lu­nu da gös­tə­rir, döv­lət su­ve­ren­li­yi­nin su­ve­ren, müs­tə­qil hu­ma­ni­tar şü­ur­dan baş­lan­dı­ğı­nı və onun if­la­sı ilə də bit­di­yi­ni Azər­bay­can Xalq Cüm­hu­riy­yə­ti­nin ta­ri­xi təc­rü­bə­sin­dən yax­şı bil­di­yi üçün uzaq­gö­rən­lik­lə ya­zır­dı ki, kon­sep­tu­al-nə­zə­ri işi, me­to­do­lo­gi­ya­nı bü­töv­lük­də su­ve­ren əsas­lar­da ye­ni­dən qur­maq la­zım­dır. Bu mə­na­da təh­sil, əlif­ba is­la­ha­tın­dan tut­muş Azər­bay­can ta­ri­xi və onun tər­kib his­sə­si ki­mi ədə­biy­yat ta­ri­xi kon­sep­si­ya­sı­nın ye­ni­ləş­mə­si mə­sə­lə­lə­ri­nə diq­qət ye­tir­di­yi “Ta­rix: ya­xın­dan və uzaq­dan” ki­ta­bın­da mü­əl­lif di­nin ic­ti­mai ro­lu prob­le­mi­nə də to­xu­nur: “Təh­sil, ideo­lo­gi­ya, sə­nət­lə ya­na­şı, din də mə­nə­viy­yat, əx­laq və fəl­sə­fə sə­viy­yə­sin­də bu və­zi­fə­ni hə­ya­ta ke­çir­mək üçün öz səy­lə­ri­ni di­gər maa­rif-tər­bi­yə tə­si­sat­la­rı­nın fəa­liy­yə­ti ilə bir­ləş­dir­mə­li­dir”… “Yal­nız məs­cid­lə­ri tə­mir et­mək və mol­la­la­rın şə­bə­kə­si­ni ar­tır­maq göy­lər­lə və Al­lah­la mü­na­si­bət­lə­ri sah­ma­na sal­maq­da bi­zə çə­tin ki kö­mək et­sin. Əgər di­ni əqi­də hə­qi­qə­tən id­rak işı­ğı­nı, ürək­də sev­gi is­ti­si­ni ar­tı­rır­sa, o yal­nız bu za­man əsl və­zi­fə­si­ni ye­ri­nə ye­ti­rir. Yer­də­ki Tan­rı evi­nin rəm­zi heç də tək­cə məs­cid de­yil. Al­la­hın ya­şa­dı­ğı meh­rab və mə­kan, hər şey­dən əv­vəl, mə­nə­viy­yat və ruh­dur. Odur ki ən bö­yük işi daş­da-di­var­da yox, ürək­də və dü­şün­cə­də gör­mək la­zım­dır. Vic­dan, mə­nə­viy­yat və din ye­ni­dən həm mil­li, həm fər­di, şəx­si əx­laq və də­yər ha­lı­na yal­nız bu yol­la çev­ri­lə bi­lər”.

Ya­şar Qa­ra­ye­vin azər­bay­can­çı­lıq sa­hə­sin­də­ki fəa­liy­yə­ti ay­rı­ca təd­qi­qat ob­yek­ti­nə çev­ril­mə­yə la­yiq­dir və Qur­ban Bay­ra­mov­la Ja­lə Qur­ban­qı­zı­nın “Ya­şar Qa­ra­yev: mil­li yad­daş tə­li­mi – azər­bay­can­çı­lıq” ki­ta­bı bu cə­hət­dən ilk ad­dım­dır. Bu­ra­da mü­əl­lif­lər azər­bay­can­çı­lıq ideo­lo­gi­ya­sı­na iki as­pekt­dən ya­na­şır­lar. Bi­rin­ci as­pekt­də on­lar bu ideo­lo­gi­ya­nı ümum­mil­li ideo­lo­gi­ya ki­mi xa­rak­te­ri­zə edir və onu ədə­bi-bə­dii fi­kir ta­ri­xi ilə bağ­la­yır­lar. İkin­ci bir tə­rəf­dən mü­əl­lif­lər azər­bay­can­çı­lı­ğı rəs­mi döv­lət ideo­lo­gi­ya­sı ki­mi sə­ciy­yə­lən­di­rə­rək, onu Azər­bay­can Xalq Cüm­hu­riy­yə­ti­nin ideo­loq­la­rın­dan Əli bəy Hü­seyn­za­də, Məm­məd Əmin Rə­sul­za­də və Nə­ri­man Nə­ri­ma­no­vun ya­ra­dı­cı­lı­ğı ilə bağ­la­yır­lar. Bu mə­na­da Q.Bay­ra­mov və J.Qur­ban­qı­zı Azər­bay­can Xalq Cüm­hu­riy­yə­ti hö­ku­mə­ti­nin “türk­çü­lük” ideo­lo­gi­ya­sı­nı “azər­bay­can­çı­lıq” ki­mi təq­dim edir­lər. Be­lə bir əsas­la ki, “türk­çü­lük” ideo­lo­gi­ya­sı­nın apa­rı­cı tər­kib his­sə­si məhz “azər­bay­can­çı­lıq” is­ti­qa­mə­ti ol­muş­dur.

Yu­xa­rı­da da qeyd et­miş­dik ki, Azər­bay­can­çı­lıq ideo­lo­gi­ya­sı is­tər ədə­bi-bə­dii fi­kir for­ma­sı, is­tər­sə də rəs­mi döv­lət ideo­lo­gi­ya­sı ki­mi bir­dən-bi­rə ya­ran­ma­mış, əsr­lə­rin sı­na­ğın­dan ke­çə­rək, mil­li şü­ur, mil­li id­rak sa­hib­lə­ri­nin fi­kir və əqi­də süz­gə­cin­dən sü­zü­lə­rək, va­hid ümum­mil­li dü­şün­cə və ba­xış sis­te­mi­nə çev­ril­miş­dir. Odur ki azər­bay­can­çı­lı­ğı ümum­mil­li ideo­lo­gi­ya ki­mi yal­nız bir ya­ra­dı­cı­lıq sa­hə­si – ədə­bi-bə­dii fi­kir ta­ri­xi ilə ey­ni­ləş­dir­mək “ümum­mil­li ideo­lo­gi­ya” an­la­yı­şı­nın ma­hiy­yə­ti­ni xey­li də­rə­cə­də sa­də­ləş­dir­mək olar­dı. Doğ­ru­dur, azər­bay­can­çı­lıq ide­ya­sı­nı onun il­kin tə­za­hür­lə­ri­nin əks olun­du­ğu “Ki­ta­bi-Də­də Qor­qud” boy­la­rın­dan baş­la­ya­raq, Şah İs­ma­yı­lın ya­ra­dı­cı­lı­ğın­dan ana xətt ki­mi ke­çən, XIX əs­rin so­nu – XX əs­rin əv­vəl­lə­rin­də fəa­liy­yət gös­tər­miş mil­li maa­rif­çi­lə­rin ya­ra­dı­cı­lı­ğı­na qə­dər da­vam edən uzun bir ta­rix çər­çi­və­sin­də iz­lə­mək müm­kün­dür. La­kin onun ümum­mil­li ideo­lo­gi­ya­ya, mil­lə­tin küt­lə­vi dü­şün­cə və ba­xış sis­te­mi­nə çev­ril­mə­si­ni ədə­bi fi­kir ta­ri­xi­nin heç bir döv­rü ilə bir­mə­na­lı bağ­la­maq müm­kün de­yil­dir. O ki qal­dı Azər­bay­can Xalq Cüm­hu­riy­yə­ti ideo­loq­la­rı­nın “türk­çü­lük” ideo­lo­gi­ya­sı­nın (bu ideo­lo­gi­ya da­ha çox et­nik və dil bir­li­yi­nə əsas­la­nır­dı) bi­zim bu gün an­la­dı­ğı­mız müa­sir “azər­bay­can­çı­lıq”la ey­ni­ləş­di­ril­mə­si­nə, bu da mü­əy­yən qə­dər qü­sur­lu­dur. Biz bu mə­sə­lə­yə yu­xa­rı­da azər­bay­can­çı­lı­ğın türk­çü­lük, tu­ran­çı­lıq və is­lam üm­mət­çi­li­yi ilə qar­şı­lıq­lı əla­qə­lə­rin­dən bəhs edər­kən to­xun­mu­şuq.

Azər­bay­can­çı­lıq ideo­lo­gi­ya­sı­nın müa­sir an­lam­da əsas­la­rı Azər­bay­can Pre­zi­den­ti Hey­dər Əli­ye­vin çı­xış­la­rın­da, R.Meh­di­ye­vin, Y.Qa­ra­ye­vin, S.Xə­li­lo­vun və baş­qa­la­rı­nın əsər­lə­rin­də ge­niş şərh edil­miş­dir.

Azər­bay­can­çı­lıq ideo­lo­gi­ya­sı­nın, Azər­bay­can xal­qı­nın mil­li-et­nik in­ki­şa­fı­nın, ana di­li­mi­zin təd­qi­qi və ümu­miy­yət­lə, azər­bay­can­şü­nas­lı­ğın öy­rə­nil­mə­si ba­xı­mın­dan pro­fes­sor Ni­za­mi Cə­fə­ro­vun araş­dır­ma­la­rı xü­su­si qeyd olun­ma­lı­dır. Son il­lər onun bu səp­ki­də bir ne­çə ki­ta­bı çap­dan çıx­mış­dır. Hə­min ki­tab­lar­da bir qə­dər pə­ra­kən­də, ya­xud bu və ya di­gər is­ti­qa­mət­də ək­si­ni tap­mış ide­ya­lar mü­əl­li­fin bu gün­lər­də nəşr olun­muş fun­da­men­tal “Azər­bay­can­şü­nas­lı­ğa gi­riş” (Ba­kı, 2002) ki­ta­bın­da, de­mək olar ki, kon­sep­tu­al şə­kil­də təq­dim olu­nur. Əsər­də bir su­peret­nos ol­maq eti­ba­ri­lə Azər­bay­can xal­qı­nın for­ma­laş­ma­sı ta­ri­xi araş­dı­rı­lır, hə­min ta­ri­xin et­nik, so­si­al-si­ya­si və ədə­bi-bə­dii as­pekt­lə­ri, mil­li bir­lik və mi­lli mü­tə­şək­kil­lik prob­lem­lə­ri­nin el­mi-si­ya­si, so­sio­lo­ji və fəl­sə­fi tə­rəf­lə­ri təh­lil edi­lir.

Mü­əl­li­fin el­mi möv­qe­yi­ni qı­sa şə­kil­də be­lə mü­əy­yən­ləş­dir­mək müm­kün­dür: Azər­bay­can xal­qı­nın et­no­ge­ne­zi­si­nin, onun bir mil­lət ki­mi for­ma­laş­ma­sı və mü­tə­şək­kil bir var­lı­ğa çev­ril­mə­si ta­ri­xi­nin araş­dı­rıl­ma­sı yal­nız o za­man tam, dol­ğun və ob­yek­tiv he­sab olu­na bi­lər ki, bu pro­ses Azər­bay­can di­li, ədə­biy­ya­tı, mə­də­niy­yə­ti… ilə sıx əla­qə­li şə­kil­də öy­rə­nil­sin.

Azər­bay­can di­li­nin in­ki­şaf ta­ri­xi­ni də­rin­dən araş­dır­maq­la ya­na­şı, N.Cə­fə­rov cid­di el­mi ax­ta­rış­lar əsa­sın­da o qə­naə­tə gə­lir ki, mil­li mə­də­niy­yət – mil­lə­tin, xal­qın mə­nə­vi xa­rak­te­ri­ni mü­əy­yən edir və mil­lət o za­man ya­şa­maq sə­la­hiy­yə­ti­nə ma­lik olur ki, onun mü­kəm­məl mə­də­niy­yə­ti ol­sun. Müa­sir Azər­bay­can mə­də­niy­yə­ti­nin ta­ri­xi pers­pek­tiv­lə­ri­ni tə­yin et­mək üçün bu gün dü­şün­mək, özü də də­rin­dən dü­şün­mək la­zım­dır. Mü­əl­lif öz əsər­lə­rin­də həm­çi­nin mil­li mə­də­niy­yə­ti­mi­zin kök­lə­ri­ni araş­dı­rır, onun for­ma­laş­ma pro­se­si­nin 3 mü­hüm mər­hə­lə­dən keç­di­yi­ni gös­tə­rir:

1. Azər­bay­can mə­də­niy­yə­ti­nin türk-mü­səl­man ideo­lo­gi­ya­sı əsa­sın­da tə­şək­kü­lü mər­hə­lə­si (I mi­nil­li­yin so­nu – II mi­nil­li­yin əv­vəl­lə­rin­dən II mi­nil­li­yin or­ta­la­rı­na qə­dər);

2. Azər­bay­can mə­də­niy­yə­ti­nin de­mok­ra­tik­ləş­mə­si, mil­li əsas­lar üzə­rin­də ye­ni­dən for­ma­laş­ma­sı mər­hə­lə­si (II mi­nil­li­yin or­ta­la­rın­dan XIX əs­rin so­nu – XX əs­rin əv­vəl­lə­ri­nə qə­dər);

3. Müa­sir Azər­bay­can mə­də­niy­yə­ti mər­hə­lə­si (XIX əs­rin so­nu – XX əs­rin əv­vəl­lə­rin­dən son­ra).

Mü­əl­lif Azər­bay­can xal­qı­nın şah əsə­ri olan “Ki­ta­bi-Də­də Qor­qud” epo­su­nun for­ma­laş­ma­sı ta­ri­xini Azər­bay­can et­nik-mə­də­ni sis­te­mi­nin ümum­türk et­nik-mə­də­ni sis­te­min­dən fərq­lə­nə­rək ay­rıl­ma­sı (dif­fe­ren­sia­si­ya­sı) ta­ri­xi he­sab et­mək­lə Azər­bay­can xal­qı­nın tə­şək­kü­lü pro­se­si­nin əsas mə­də­ni-ideo­lo­ji mən­bə­lə­rin­dən bi­ri­ni (bəl­kə də, bi­rin­ci­si­ni) mü­əy­yən­ləş­di­rir.

Azər­bay­can xal­qı­nın mə­də­ni-et­nik in­ki­şa­fı, onun ay­rı-ay­rı tə­rəf­lə­ri qə­dim za­man­lar­dan müx­tə­lif dil­lər­də – al­ban, türk, fars, ərəb­dil­li ya­zı­lı mə­xəz­lər­də öz ək­si­ni tap­mış­dır və döv­rü­mü­zə qə­dər təd­qi­qat­çı­lar tə­rə­fin­dən müx­tə­lif məq­səd­lər üçün araş­dı­rıl­mış­dır. Bu mə­na­da, N.Cə­fə­rov ta­ma­mi­lə haq­lı­dır ki, hə­min mən­bə­lər azər­bay­can­şü­nas­lıq və xal­qı­mı­zın mə­də­ni-et­nik in­ki­şa­fı­nın təd­qi­qi ba­xı­mın­dan öy­rə­nil­mə­li və azər­bay­can­çı­lı­ğın təs­nif­ləş­di­ril­mə­sin­də əsas mən­bə ki­mi müt­ləq nə­zə­rə alın­ma­lı­dır.

N.Cə­fə­rov mil­li mə­də­niy­yət ta­ri­xi ilə məş­ğul olan bə­zi mü­əl­lif­lər­dən fərq­li ola­raq da­ha irə­li ge­dir və şi­mal­lı-cə­nub­lu Azər­bay­can mə­də­niy­yə­ti­ni vəh­dət şək­lin­də, da­xi­li dia­lek­ti­ka­da gö­tü­rə­rək ya­zır: “Azər­bay­can mə­də­niy­yə­ti, xü­su­si­lə ədə­biy­ya­tı Azər­bay­can döv­lə­ti­nin əra­zi­sin­də (və si­ya­si-ideo­lo­ji nə­za­rə­ti al­tın­da) ya­ran­ma­mış­dır, ümu­miy­yət­lə, hər bir xal­qın ədə­biy­ya­tı nə qə­dər müx­tə­lif so­si­al-si­ya­si, mə­nə­vi-ideo­lo­ji, kul­tu­ro­lo­ji (mə­də­ni) mü­hit, ya­xud re­gi­on­lar­da tə­za­hür et­sə də, ge­no­ti­pi­nə (et­nik ti­po­lo­gi­ya­sı­na) gö­rə va­hid, bü­töv bir ha­di­sə­dir... İki al­man, iki Ko­re­ya, iki Vyet­nam və iki Azər­bay­can ədə­biy­ya­tı ba­rə­də bəhs et­mə­yin heç bir el­mi-me­to­do­lo­ji əsa­sı yox­dur. La­kin bu­nu da in­kar et­mək ol­maz ki, ey­ni bir xal­qın ədə­biy­ya­tı iki müx­tə­lif so­si­al-si­ya­si, mə­nə­vi-me­to­do­lo­ji mə­kan­da fəa­liy­yət gös­tə­rir­sə, is­tər-is­tə­məz fərq­li ide­ya-es­te­tik xü­su­siy­yət­lər­lə yük­lə­nir”.

N.Cə­fə­ro­vun el­mi-ideo­lo­ji xid­mət­lə­rin­dən bi­ri də azər­bay­can­şü­nas­lıq el­mi­nin for­ma­laş­ma­sın­da azər­bay­can­çı­lıq ideo­lo­gi­ya­sı­nın nə də­rə­cə­də rol oy­na­ma­sı, ümu­miy­yət­lə, bu el­min (azər­bay­can­şü­nas­lı­ğın) me­to­do­lo­gi­ya­sı üzə­rin­də həm­kar­la­rı­na nis­bə­tən da­ha ar­dı­cıl araş­dır­ma­lar apar­ma­sın­dan iba­rət­dir. Təd­qi­qat­çı­la­rın də­rin ina­mı­na gö­rə, “Azər­bay­can xal­qı­nın ta­ri­xi də­rin­dən öy­rə­nil­dik­cə tür­ko­lo­gi­ya azər­bay­can­şü­nas­lı­ğın nə­in­ki me­to­do­lo­ji “qi­da mən­bə­yi”nə, bü­töv­lük­də kon­teks­ti­nə çev­ri­lir”. O ya­zır: “Bi­zim fik­ri­miz­cə, azər­bay­can­şü­nas­lıq get­dik­cə da­ha çox tür­ko­lo­gi­ya­nın üz­vi tər­kib his­sə­si ola­caq­dır. Bu­nun­la be­lə, nə iran­şü­nas­lı­ğı, nə se­mi­to­lo­gi­ya­nı, nə qaf­qaz­şü­nas­lı­ğı azər­bay­can­şü­nas­lıq­dan ay­rı tə­səv­vür et­mək müm­kün de­yil. Azər­bay­can­şü­nas­lı­ğın elə prob­lem­lə­ri var­dır ki, hə­min elm sa­hə­lə­ri­nin bi­la­va­si­tə iş­ti­ra­kı ol­ma­dan ke­çin­mək ol­maz… La­kin o, nə se­mi­to­lo­gi­ya, nə iran­şü­nas­lıq, nə də qaf­qaz­şü­nas­lıq, xü­su­si­lə or­ta əsr­lər Azər­bay­can mən­bə­lə­ri üzə­rin­də iş­lə­yər­kən mətn­şü­nas­lıq işin­də kə­na­ra çıx­ma­mış­dır”.

Pro­fes­sor Azad Nə­bi­yev azər­bay­can­şü­nas­lı­ğın mil­li döv­lət­çi­li­yi­mi­zin apa­rı­cı is­ti­qa­mə­ti­nə çev­ril­mə­si, bü­tün cə­miy­yət üzv­lə­ri­ni tam əha­tə et­mə­si, mə­nə­vi bir­lik və həm­rəy­lik rəm­zi­nə çev­ril­mə­si ki­mi mə­sə­lə­lə­ri müs­tə­qil döv­lət­çi­lik­lə bağ­la­yır və əsas­lan­dı­rır.

 

Sona Vəliyeva

 filologiya üzrə fəlsəfə doktoru

 

Digər xəbərlər