ŞƏHİDLƏR -Qazilər
İstiqlal günü doğulan Şəhid Sabir Səmədov - Vüqar Əsgər yazır
İstiqlal günü doğulan Şəhid Sabir Səmədov Bu gun 28 may Dünya Azərbaycanlıları üçün ən önəmli günlərdən biridir. 1918-ci ilin bu günü Şərqdə ilk Demokratik Respublika ...
DÜNYA ƏDƏBİYYATDAN
16 yaşlı oğulluğu ilə eşq yaşayan yazıçı Sidoni Qabriel Kolett
1001info.az Kulis.az -a istinadla “Həyatı film olanlar” layihəsində fransız yazıçısı, Qonkur Akademyasının üzvü Sidoni Qabriel Kolett haqda “Kolett” bədii filmini ...
İDMAN
MARAQLI
Müasir dövrdə Azərbaycançılıq məfkurəsi - Sona Vəliyeva yazır
TARİX, ƏDƏBİYYAT
11.12.2023, 11:54 Oxunub: 3005 Azərbaycanın müasir ədəbi-estetik
və ictimai fikrində azərbaycançılıq məfkurəsi
Bu gün azərbaycançılıq ideologiyası Yaşar Qarayevin təbirincə söyləsək, özünün növbəti – üçüncü səviyyəsinə yüksəlməkdədir. Görkəmli alimin fikrincə: “Milli ideya dövlətçilik hüdudunda milli məfkurəyə o zaman çevrilir ki, bu ideyaya sahiblikdə, üstəlik, dövlət ərləri və öndərləri ilə ziyalı elita və bütöv əhali arasında monolit həmrəylik hökm-fərma olur. Əzəli, əbəbi Azərbaycanı bir yumruqda birləşdirən mənəvi cazibə məkanı da indi yalnız bu bütövlüyün məhvərində yarana bilər”.
Azərbaycançılıq ideologiyası Heydər Əliyev kimi müdrik bir siyasi liderin şəxsində özünün qüdrətli qarantını tapmışdır. Digər tərəfdən, azərbaycançılıq ideologiyasının öz inkişafındakı üçüncü səviyyəyə keçməsi başqa bir cəhətlə də əlamətdardır. Bu da ondan ibarətdir ki, bu ideologiya artıq müasir elmin nailiyyətlərinə əsaslanaraq, özünün elmi-nəzəri əsaslarını da təklif edir, nəzəriyyə və təcrübənin vəhdətini də təcəssüm etdirir. Bu mənada, Ramiz Mehdiyevin, Yaşar Qarayevin, Səlahəddin Xəlilovun, Nizami Cəfərovun, Yaqub Mahmudovun, Anarın, Azad Nəbiyevin... onlarca filoloq, filosof, sosioloq, psixoloq və politoloqun azərbaycançılığa dair tədqiqat işləri təqdirəlayiqdir.
Bu araşdırmalar içərisində fəlsəfə elmləri doktoru, professor Səlahəddin Xəlilovun çoxsaylı əsərləri xüsusi qeyd olunmalıdır. Onun “Fəlsəfədən siyasətə” (Bakı, 1998), “Lider, dövlət, cəmiyyət” (Bakı, 2001), “Heydər Əliyev və azərbaycançılıq məfkurəsi” (Bakı, 2002) kitabları bu mənada xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
S.Xəlilovun geniş və əhatəli tutumu ilə fərqlənən əsərlərindən biri “Heydər Əliyev və azərbaycançılıq məfkurəsi” kitabıdır. Kitab Heydər Əliyevin ideyaları əsasında formalaşan müasir azərbaycançılıq təliminin elmi-nəzəri və ideoloji bir sistem kimi şərhinə həsr olunmuşdur. Müəllif Heydər Əliyevin hakimiyyətə qayıdışından sonra Azərbaycanda formalaşmağa başlayan milli inkişaf strategiyasının ideya-siyasi əsaslarını təhlil edir, azərbaycançılıq ideyasının birləşdirici rolunu elmi cəhətdən araşdırır. Əsərin başlıca ideyası bundan ibarətdir ki, bəşəri dəyərlərin qiymətləndirmə meyarlarının milli sədləri aşdığı qloballaşma şəraitində bir millətin məfkurəsi olmaq etibarilə yalnız respublika vətəndaşlarının, dövlətin deyil, bütün dünyada yaşayan azərbaycanlıların, habelə bir neçə nəsil Azərbaycanda yaşamış və buranı öz Vətəni sayan digər etnik və milli azlıqların maraqlarını ifadə edən müasir azərbaycançılıq konsepsiyasını müstəqil dövlətimizin strateji inkişaf xətti kimi ilk dəfə Heydər Əliyev irəli sürmüşdür.
Əsərdə azərbaycançılığın əsasları kimi söhbət təkcə milli dildən, dindən, adət-ənənədən, mədəni-mənəvi dəyərlərdən, habelə bu dəyərlərin rəsmi dövlət fərmanları ilə təsbit olunmasından getmir. Müəllifin mövqeyi belədir ki, bu milli sərvətlərin ayrı-ayrılıqda öyrənilməsi, dəyərləndirilməsi, sadəcə qorunub saxlanması azdır, bu dəyərlər ictimai miqyasda, Vətən miqyasında məhz dinamik bir proses kimi, ictimai varlığımızın ayrılmaz tərkib hissəsi kimi saxlanılmalı və inkişaf etdirilməlidir.
S.Xəlilovun fikrincə, əsas vəzifə problemə təkcə milli-etnik müstəvidə deyil, həm də ictimai-siyasi müstəvidə baxmaq, milli-mənəvi dəyərləri yeni qurulan cəmiyyətin bilavasitə strukturuna daxil etmək… milli şüurla dövlətçilik şüurunu birləşdirməkdir.
S.Xəlilovun kitabında Heydər Əliyevin ana dili, milli-mənəvi dəyərlərimiz və mədəniyyətimizlə bağlı fikirləri əsasında dünya azərbaycanlıları və azərbaycançılıq ideyası, vahid milli-mənəvi məkan, milli-etnik və milli ziyalılıq, mənəviyyat və dövlətçilik, müasirlik kimi aktual problemlər üzrə geniş fəlsəfi təhlil aparılmışdır.
Müəllif azərbaycançılığın elmiliyinin özünəməxsus strukturunu açmış, milli mündəricədən çıxaraq millilik və ümumbəşəriliyin vəhdətindən çıxış edən bir məfkurə kimi onu formalaşdıran amilləri göstərmişdir. Həmin komponentlər bunlardır: 1) Azərbaycan milli-etnik gerçəkliyi; 2) dilimiz; 3) islam dini; 4) milli mənşəyin həyat tərzində, məişətdə, mərasimlərdə saxlanılan ümumi əlaməti olan etnoqrafiya; 5) toponimika; 6) arxeologiya və maddi mədəniyyət nümunələri; 7) milli-mənəvi mədəniyyət.
Hər hansı bir xalqın milli kimlik məsələsi təkcə onun dili, dini, adət-ənənələri ilə müəyyən olunmur. Millət kimi formalaşmağın bir şərti də spesifik dünyagörüşü və milli-fəlsəfi fikirdir. Bir sıra xalqlar böyük fəlsəfi təlimlər yaratmaqla dünyaya elmi baxışın milli modellərini işləyib hazırlamış və bunu bütün başqa xalqlara qəbul etdirməyə nail ola bilmişlər. Antik fəlsəfənin, XVIII əsr fransız maarifçi fəlsəfəsinin, yaxud klassik alman fəlsəfəsinin tək öz xalqlarına deyil, bütövlükdə Avropaya, hətta bütün dünya xalqlarının elmi dünyagörüşünə böyük təsiri olmuşdur.
Professor S.Xəlilovun göstərdiyi kimi, neçə əsrlər ərzində Azərbaycanda da nisbi müstəqil dünyagörüşü, milli-fəlsəfi fikir formalaşmışdır. “Kitabi-Dədə Qorqud”da, milli nağıl və dastanlarımızda təkcə bədii düşüncə deyil, həm də spesifik dünyagörüşünün və bir insan-dünya münasibətlərinin özünəməxsus modelinin təzahürü duyulmaqdadır. Artıq bu duyumların elmi-fəlsəfi təhlilinə böyük ehtiyac yaranmışdır. Azərbaycanda fəlsəfi fikir çox vaxt ədəbi-bədii fikir kontekstində üzə çıxdığından biz azərbaycançılığın fəlsəfi təməlini də məhz şifahi xalq ədəbiyyatında, böyük yazıçı və şairlərimizin yaradıcılığında axtarmalıyıq.
S.Xəlilovun fikrincə, milli-fəlsəfi fikrin qaynaqları Bəhmənyar və Sührəverdi kimi böyük fikir adamlarının əsərlərindən daha çox, o dövrün poeziyasında axtarılmalıdır. Çünki Aristotel fəlsəfəsinə əsaslanan və onun davamı kimi ortaya çıxan fəlsəfi traktatlar daha çox antik düşüncə tərzinə əsaslanırdı.
Orta əsrlərdə yaşamış Azərbaycanın tanınmış filosofları, əsasən, ümumbəşəri fəlsəfi fikrin inkişafına xidmət etmişlər. Milli-fəlsəfi fikrin qaynaqları isə ilk növbədə Dədə Qorqudda axtarılmalıdır. Lakin milli-fəlsəfi fikir həm də yazılı ədəbiyyatda Nizami, Nəsimi, Füzuli kimi şair-filosofların yaradıcılığında öz əksini tapırdı.
Məhəbbət fəlsəfəsi fərdi-mənəvi dünyanın aliliyi, insanın mənəvi kamilliyinin ön plana çəkilməsi, qeyrət, mərdlik, sədaqət, namus kimi kateqoriyaların prioritetliyi azərbaycançılığın fəlsəfi-etik əsaslarını təşkil edirdi.
Qərb fəlsəfi düşüncəsindən fərqli olaraq ictimai təşkilatlanma, ictimai olanın fərdi olandan üstun tutulması kimi keyfiyyətlərin arxa planda qalması azərbaycançılığın bir məfkurə olaraq zəif cəhətləri idi.
Çağdaş Azərbaycan fəlsəfi fikrində azərbaycançılıq məsələlərinə həsr olunmuş ciddi elmi əsərlərdən biri, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, professor Səlahəddin Xəlilovun “Heydər Əliyev və azərbaycançılıq məfkurəsi” əsəridir. Təsadüfi deyildir ki, bu kitabdakı müddəalar mətbuatda geniş müzakirə olunur. Akademik Budaq Budaqov yazır: “Professor Səlahəddin Xəlilovun “Heydər Əliyev və azərbaycançılıq məfkurəsi” kitabı azərbaycançılığın inteqrativ məzmununun açılmasına, türk mənşəli xalqlarla yanaşı tat, talış, kürd və s. etnik mənşəli qrupların da azərbaycançılığın formalaşmasında iştirak etməsinin əsaslandırılmasına həsr olunub. Bu əsər Azərbaycanın bütövlüyünü, respublikamızda yaşayan bütün xalqların sarsılmaz birliyini təcəssüm etdirməklə yanaşı, bu sahədə yazılmış ilk elmi-fəlsəfi monoqrafiyadır”.
Müəllif göstərir ki, Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında dövlət dilinin Azərbaycan dili kimi təsbit olunması da təsadüfi deyil. Azərbaycan dili ölkəmizdə yaşayan yerli xalqların böyük əksəriyyəti tərəfindən qəbul olunduğuna və burada hər hansı bir etnosun adına üstünlük verilmədiyinə görə birləşdirici səciyyə daşıyır.
Professor S.Xəlilovun kitabında Azərbaycan dilinin inteqrativ mövqeyi ilə yanaşı, həm də islam dininin bütün etnik qruplar üçün oynadığı rola geniş yer verilib.
Kitabda vahid mədəni-mənəvi məkan konsepsiyası işlənib hazırlanıb. Bütün bunlar azərbaycançılığın məhz inteqrativ bir təlim olduğunu əsaslandırmaq üçündür. Bu məqsədlə müəllif dünya təcrübəsini nəzərə almış və milliliyin elmi-fəlsəfi qaynaqlarının araşdırılmasına geniş yer vermişdir. Akademik Budaq Budaqov S.Xəlilovun digər əsərlərində də azərbaycançılıq ideyalarına geniş yer ayırdığını, “Cavid və Cabbarlı. Müxtəlifliyin vəhdəti” kitabında hər iki müəllifin yaradıcılığına məhz azərbaycançılıq kontekstində qiymət verdiyini göstərir.
Azərbaycançılıq ideyasının praktik mənası Azərbaycan dövlətçiliyinin, Azərbaycan dilinin, mədəniyyətinin, milli-mənəvi dəyərlərin, mütərəqqi adət-ənənələrin qorunub saxlanmasını, əbədi yaşamasını özünün milli və vətəndaş borcu hesab edən insanların yetişdirilməsidir; elə insanların tərbiyə edilməsidir ki, bu insanlar sadaladığımız dəyərlərlə fəxr edərək, onların qorunması missiyasını nəsildən-nəslə ötürsün. Bu mənada Ramiz Mehdiyevin “Azərbaycanda siyasət: dünən, bu gün və sabah” adlı əsəri xüsusilə diqqəti cəlb edir.
Müəllif son 9 ildə (1993-2002) Azərbaycanda həyata keçirilən dövlət siyasətini məhz bu kontekstdən təhlil edərək görkəmli lider Heydər Əliyevin 2001-ci il noyabrın 21-də Yeni Azərbaycan Partiyasının II qurultayında ölkənin XXI əsrdə inkişaf ideologiyasından danışarkən gəldiyi fikri xatırladır: “Biz elə nəsil yetişdirməliyik ki, təkcə bizim vaxtımızda yox, bizdən sonra da onlar Azərbaycanın xətalara düşməsinə imkan verməsinlər. Onlar düz yolla, doğru yolla, milli hissiyyatlar yolu ilə getməlidirlər”. Daha sonra bu fikri ətraflı şərh edən R.Mehdiyev yazır: “Məhz milli hislərə, milli ənənələrə dərin sədaqət, milli eyniyyəti, özgürlüyü bərqərar etmək və qoruyub-saxlamaq niyyəti, Qərb və Şərqin tarixi nailiyyətləri ilə zənginləşmə əsasında cəmiyyətin modernləşdirilməsi, güclü və müstəqil Azərbaycan qurmağa qadir milli çoxluğun formalaşdırılması son 8 ildə həyata keçirilən möhkəm və uğurlu dövlət quruculuğunun rəhnidir”.
“Bütün korporasiyaları birləşdirən ali qüvvə, hətta demək olar ki, müqəddəs qüvvə dövlətdir. Mühafizəkarlıq bərabərliyə deyil, cəmiyyətin vəhdətinə çalışır ki, orada hər bir şəxsiyyət müəyyən nizamın iştirakçısı olsun. Çünki güclü dövlət olmasa, cəmiyyət anarxiyanın hökmü altında qala bilər”.
S.Xəlilovun “Heydər Əliyev və azərbaycançılıq məfkurəsi” kitabına yazdığı ön sözdə bu ideyanı daha da genişləndirən R.Mehdiyev azərbaycançılığın mövcudluğunun iki mühüm şərtini göstərir və etiraf edir ki, bu ideologiyanın ayrı-ayrı elementləri ailələrdə, müxtəlif insan və toplumların mənəvi aləmində yaşaya bilir. Lakin əlbəttə ki, azərbaycançılığın inkişafı onun yalnız bir milli-etnik dəyər kimi dar müstəvidə, bir etnosun içində deyil, müstəqil dövlətin xüsusi himayəsi altında ictimai-siyasi və mədəni həyatın bütün sahələrində tətbiq olunmasını tələb edir. Beləliklə, R.Mehdiyev azərbaycançılığın yeni dövrdə daha böyük inkişaf yoluna keçəcəyini proqnozlaşdırır və bunu dünya xəritəsində müstəqil, suveren Azərbaycan dövlətinin mövcudluğu ilə bağlayır. Bu nöqteyi-nəzərdən azərbaycançılığa vahid, bölünməz Azərbaycanı qoruyub saxlamaq və möhkəmləndirmək üçün vasitə kimi baxan R.Mehdiyev yazır: “Bu gün “azərbaycançılıq” milli həyatın, konfessiyaların harmoniyasının çoxəsrlik ənənəsi, ölkədə yaşayan bütün millətlərin və etnik qrupların qardaşlığı, qarşılıqlı əlaqə və təsirinin tarixi, onların ümumi taleyi və müstəqil Azərbaycanın bütövlüyü uğrunda birgə mübarizəsinin tarixi təcrübəsidir”.
R.Mehdiyevin “Azərbaycanda siyasət: dünən, bu gün və sabah” məqaləsində hazırda dünyaya hökm edən qloballaşma ilə milli ideologiyanın qarşılıqlı münasibətlərindən də hərtərəfli bəhs olunmuşdur. Müəllif yazır ki, qloballaşma şəraitində formalaşan hər hansı ideologiya özündə həm cəmiyyətin modernləşdirilməsini, həm də vahid ümumbəşəri dəyərlərin və əxlaq prinsiplərinin yayılmasından doğan qütbləşməni təcəssüm etdirir. Mövcud vəziyyətdə azərbaycançılıq milli ideyanın əsas forması kimi təsəvvür edilir və ona inteqrativ ideya kimi yanaşmaq lazımdır. Bu ideyanın əsasında sivil Avrasiya birliyinin bir hissəsi – özünəxas milli özgürlüyə, ənənəyə, milli eyniyyətə və mentalitetə malik Azərbaycan haqqında təsəvvür dayanır.
Ramiz Mehdiyevin bu məqaləsi azərbaycançılığın müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyi kontekstində möhkəm kök saldığından və əsrlər boyu yaşayacağından xəbər verir. Məqalədə bunun milli-psixoloji və sosioloji aspektləri dəqiq konturlarla formullaşdırılmışdır. Müəllif göstərir ki, bir halda ki qədim mədəniyyət qaynaqlarından və tarixdən gələn ənənələrə mənsubluq bütün həmvətənlərimizin rifahı naminə dövlətin mövcud olmasının əsasını təşkil edir, deməli, bu dövlət mənafelərin mexaniki məcmusu deyil, əksinə, ümumi mənafelərin təcəssümüdür. O mənafelərin ki, vətəndaşlar bunların naminə nəinki öz mülkiyyətini, həm də həyatlarını qurban verməyi bacarmalıdırlar. “Vətən, onun tarixi, dili və adət-ənənələri ilə fərd vətəndaşa çevrilir, çünki başa düşür ki, vətənə olan təhlükə onun özünə, bütövlükdə onun varlığına olan təhlükədir. Dövlətin tərəqqisini, təhlükəsizliyini, ərazi bütövlüyünü və milli ruhun varisliyini təmin etmək səylərində vətəndaş başlıca amilə çevrilir. Azərbaycan xalqının daxili potensialını, intellektual fenomenini və mədəni irsini özündə cəmləşdirən, onları gələcəyə ötürən və bu zaman millətin birliyinə, sosiumun ruhunun əzəmətinə və fəaliyyətinin məqsədyönlülüyünə çalışan azərbaycançılıq da bu mənada təsəvvür edilir”.
Azərbaycançılığın yeni dövrdə modernləşməsində, elmi-nəzəri konsepsiya kimi formalaşmasında görkəmli ədəbiyyatşünas, professor Yaşar Qarayevin xidmətləri xüsusi qeyd edilməlidir. O, bir tərəfdən istedadlı ədəbiyyat tarixçisi kimi ədəbi-bədii fikrimizin inkişafı kontekstində azərbaycançılığın yüksəliş xəttini diqqətlə izləmiş, ayrı-ayrı yazıçı və mütəfəkkirlərimizin yaradıcılığında bu xəttin təzahürlərinə dərindən diqqət yetirmiş, o biri tərəfdən isə təəssübkeş bir vətəndaş yanğısı ilə müasir dövrümüzün ən ağrılı həqiqətlərini üzə çıxarmışdır. “Tarixin Qarabağ yaddaşı – dünən və bu gün” məqaləsində müəllifi azərbaycançılığın sosial bazası narahat edir.
Y.Qarayev ürək ağrısı və təəssüf hissi ilə yazırdı ki, taleyüklü, ulusal bir sərvət kimi milli vəhdət ideyası ərazidən də əvvəl əhaliyə aid bir ideyadır. “Milləti loğma-tikə etməyə hazır bir cəmiyyət (etnos, tayfa, qrup, tirə, qövm) gec-tez torpağın bölünməsinə, ərazinin itməsinə də gətirib çıxara bilər. Ərazi vəhdətini bir problem kimi ümummilli vəhdət ideyasından ayırmaq qeyri-mümkündür. “Azərbaycan” sözü Azərbaycandakı bütün qövmlərin vəhdət və birliyi deməkdir. Bunu göz bəbəyi kimi qorumaq, qədrini-qiymətini bilmək lazımdır. Təkcə qövmi yox, sinfi vahidləri və qütbləri də (təbəqə, qrup, qat, silk, firqə…) mən eyni, bütöv milli vəhdətin tərkib hissələri hesab edirəm. Müxalifət dinc dövrün cah-calalıdır. Ayrılmağı, bölünməyi hərb vaxtı elan etmirlər. Yaxın beş ildə neçə dəfə təkrar etdiyimiz bu səhvi (müxalifət-tətil-istefa sindromunu) gəlin, heç olmasa, indi təkrar etməyək. Belə qütbləşmələr, şaqqalar, ayrılmalar həmişə bizimlə vuruşan cinaha xidmət edib və yenə də edir”.
Y.Qarayevin bu fikirlərini təkpartiyalılığa qayıdış çağırışı kimi qiymətləndirmək yanlış olardı, çünki bu sətirlərin qələmə alındığı dövr Azərbaycan torpaqlarının erməni separatçıları tərəfindən bir-birinin ardınca işğal olunduğu, minlərlə həmvətənimizin öz doğma ev-eşiklərindən didərgin düşdüyü bir dövr idi. Bu, siyasi partiya və kütləvi təşkilatlarda, ayrı-ayrı siyasətçilərdə misli görünməmiş hakimiyyət ehtirasının yarandığı, həmişə ehtirasın kor diktəsi ilə onların ölkədə ictimai sabitliyin pozucusu kimi çıxış etdikləri və deməli, ümummilli mənafelərdən son dərəcə uzaqlaşdıqları bir dövr idi. Görkəmli alim tariximizin bu əcaib dövrünü “Yaddaşsızlıq və zamansızlıq – bazar dövrü” adlandırırdı. Müəllif bir neçə il davam etsə də, acı nəticələri artıq uzun zamandır Azərbaycan xalqını təqib eləyən bu başıpozuqluq mərhələsinin ictimai bəlalarını ürək ağrısı ilə belə təsvir edir: “Şübhəsiz, didərginlik, qaçqınlıq, od-ocaq sönməsi böyük müsibətdir, fəlakətdir. Lakin ondan da böyük bəla odur ki, elm, sənət, tədris ocağı, məktəb və muzeylər qaçqın düşür, torpağın folklor qatı və örtüyü, tarix, yaddaş girov götürülür; təkcə təbiətin yox, mədəniyyətin landşaftı dəyişir”.
Suverenliyi və hürriyyəti Novruzəli və Məhəmmədhəsən kimi başa düşənlər, milli istiqlalın mənasını və məzmununu dərk eləyə bilməyənlər Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin bərpa olunduğu ilk dövrdə, həqiqətən də, cəmiyyətin böyük bir hissəsini təşkil edirdi və Y.Qarayev də bu ziddiyyətin tezliklə aradan qaldırılması zərurətini dilə gətirərək yazırdı: “…Bilmədilər ki, istiqlal bizi nədən azad edir: köləlikdən, yoxsa əxlaqi dəyərlərdən və mənəvi sərvətlərdən, torpaq və vətən üçün məsuliyyət və cavabdehlikdən, milli borc və vicdan duyğusundan? Bazar münasibətlərini erməni ilə torpaq, meyit, girov, benzin alveri kimi, əxlaqla, namusla, şərəflə alış-veriş kimi başa düşənlər tapıldı”.
Maraqlıdır ki, bir çox sosial tənqidçilərdən fərqli olaraq Y.Qarayev vəziyyətdən çıxış yolunu da göstərir, dövlət suverenliyinin suveren, müstəqil humanitar şüurdan başlandığını və onun iflası ilə də bitdiyini Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin tarixi təcrübəsindən yaxşı bildiyi üçün uzaqgörənliklə yazırdı ki, konseptual-nəzəri işi, metodologiyanı bütövlükdə suveren əsaslarda yenidən qurmaq lazımdır. Bu mənada təhsil, əlifba islahatından tutmuş Azərbaycan tarixi və onun tərkib hissəsi kimi ədəbiyyat tarixi konsepsiyasının yeniləşməsi məsələlərinə diqqət yetirdiyi “Tarix: yaxından və uzaqdan” kitabında müəllif dinin ictimai rolu probleminə də toxunur: “Təhsil, ideologiya, sənətlə yanaşı, din də mənəviyyat, əxlaq və fəlsəfə səviyyəsində bu vəzifəni həyata keçirmək üçün öz səylərini digər maarif-tərbiyə təsisatlarının fəaliyyəti ilə birləşdirməlidir”… “Yalnız məscidləri təmir etmək və mollaların şəbəkəsini artırmaq göylərlə və Allahla münasibətləri sahmana salmaqda bizə çətin ki kömək etsin. Əgər dini əqidə həqiqətən idrak işığını, ürəkdə sevgi istisini artırırsa, o yalnız bu zaman əsl vəzifəsini yerinə yetirir. Yerdəki Tanrı evinin rəmzi heç də təkcə məscid deyil. Allahın yaşadığı mehrab və məkan, hər şeydən əvvəl, mənəviyyat və ruhdur. Odur ki ən böyük işi daşda-divarda yox, ürəkdə və düşüncədə görmək lazımdır. Vicdan, mənəviyyat və din yenidən həm milli, həm fərdi, şəxsi əxlaq və dəyər halına yalnız bu yolla çevrilə bilər”.
Yaşar Qarayevin azərbaycançılıq sahəsindəki fəaliyyəti ayrıca tədqiqat obyektinə çevrilməyə layiqdir və Qurban Bayramovla Jalə Qurbanqızının “Yaşar Qarayev: milli yaddaş təlimi – azərbaycançılıq” kitabı bu cəhətdən ilk addımdır. Burada müəlliflər azərbaycançılıq ideologiyasına iki aspektdən yanaşırlar. Birinci aspektdə onlar bu ideologiyanı ümummilli ideologiya kimi xarakterizə edir və onu ədəbi-bədii fikir tarixi ilə bağlayırlar. İkinci bir tərəfdən müəlliflər azərbaycançılığı rəsmi dövlət ideologiyası kimi səciyyələndirərək, onu Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ideoloqlarından Əli bəy Hüseynzadə, Məmməd Əmin Rəsulzadə və Nəriman Nərimanovun yaradıcılığı ilə bağlayırlar. Bu mənada Q.Bayramov və J.Qurbanqızı Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökumətinin “türkçülük” ideologiyasını “azərbaycançılıq” kimi təqdim edirlər. Belə bir əsasla ki, “türkçülük” ideologiyasının aparıcı tərkib hissəsi məhz “azərbaycançılıq” istiqaməti olmuşdur.
Yuxarıda da qeyd etmişdik ki, Azərbaycançılıq ideologiyası istər ədəbi-bədii fikir forması, istərsə də rəsmi dövlət ideologiyası kimi birdən-birə yaranmamış, əsrlərin sınağından keçərək, milli şüur, milli idrak sahiblərinin fikir və əqidə süzgəcindən süzülərək, vahid ümummilli düşüncə və baxış sisteminə çevrilmişdir. Odur ki azərbaycançılığı ümummilli ideologiya kimi yalnız bir yaradıcılıq sahəsi – ədəbi-bədii fikir tarixi ilə eyniləşdirmək “ümummilli ideologiya” anlayışının mahiyyətini xeyli dərəcədə sadələşdirmək olardı. Doğrudur, azərbaycançılıq ideyasını onun ilkin təzahürlərinin əks olunduğu “Kitabi-Dədə Qorqud” boylarından başlayaraq, Şah İsmayılın yaradıcılığından ana xətt kimi keçən, XIX əsrin sonu – XX əsrin əvvəllərində fəaliyyət göstərmiş milli maarifçilərin yaradıcılığına qədər davam edən uzun bir tarix çərçivəsində izləmək mümkündür. Lakin onun ümummilli ideologiyaya, millətin kütləvi düşüncə və baxış sisteminə çevrilməsini ədəbi fikir tarixinin heç bir dövrü ilə birmənalı bağlamaq mümkün deyildir. O ki qaldı Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ideoloqlarının “türkçülük” ideologiyasının (bu ideologiya daha çox etnik və dil birliyinə əsaslanırdı) bizim bu gün anladığımız müasir “azərbaycançılıq”la eyniləşdirilməsinə, bu da müəyyən qədər qüsurludur. Biz bu məsələyə yuxarıda azərbaycançılığın türkçülük, turançılıq və islam ümmətçiliyi ilə qarşılıqlı əlaqələrindən bəhs edərkən toxunmuşuq.
Azərbaycançılıq ideologiyasının müasir anlamda əsasları Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyevin çıxışlarında, R.Mehdiyevin, Y.Qarayevin, S.Xəlilovun və başqalarının əsərlərində geniş şərh edilmişdir.
Azərbaycançılıq ideologiyasının, Azərbaycan xalqının milli-etnik inkişafının, ana dilimizin tədqiqi və ümumiyyətlə, azərbaycanşünaslığın öyrənilməsi baxımından professor Nizami Cəfərovun araşdırmaları xüsusi qeyd olunmalıdır. Son illər onun bu səpkidə bir neçə kitabı çapdan çıxmışdır. Həmin kitablarda bir qədər pərakəndə, yaxud bu və ya digər istiqamətdə əksini tapmış ideyalar müəllifin bu günlərdə nəşr olunmuş fundamental “Azərbaycanşünaslığa giriş” (Bakı, 2002) kitabında, demək olar ki, konseptual şəkildə təqdim olunur. Əsərdə bir superetnos olmaq etibarilə Azərbaycan xalqının formalaşması tarixi araşdırılır, həmin tarixin etnik, sosial-siyasi və ədəbi-bədii aspektləri, milli birlik və milli mütəşəkkillik problemlərinin elmi-siyasi, sosioloji və fəlsəfi tərəfləri təhlil edilir.
Müəllifin elmi mövqeyini qısa şəkildə belə müəyyənləşdirmək mümkündür: Azərbaycan xalqının etnogenezisinin, onun bir millət kimi formalaşması və mütəşəkkil bir varlığa çevrilməsi tarixinin araşdırılması yalnız o zaman tam, dolğun və obyektiv hesab oluna bilər ki, bu proses Azərbaycan dili, ədəbiyyatı, mədəniyyəti… ilə sıx əlaqəli şəkildə öyrənilsin.
Azərbaycan dilinin inkişaf tarixini dərindən araşdırmaqla yanaşı, N.Cəfərov ciddi elmi axtarışlar əsasında o qənaətə gəlir ki, milli mədəniyyət – millətin, xalqın mənəvi xarakterini müəyyən edir və millət o zaman yaşamaq səlahiyyətinə malik olur ki, onun mükəmməl mədəniyyəti olsun. Müasir Azərbaycan mədəniyyətinin tarixi perspektivlərini təyin etmək üçün bu gün düşünmək, özü də dərindən düşünmək lazımdır. Müəllif öz əsərlərində həmçinin milli mədəniyyətimizin köklərini araşdırır, onun formalaşma prosesinin 3 mühüm mərhələdən keçdiyini göstərir:
1. Azərbaycan mədəniyyətinin türk-müsəlman ideologiyası əsasında təşəkkülü mərhələsi (I minilliyin sonu – II minilliyin əvvəllərindən II minilliyin ortalarına qədər);
2. Azərbaycan mədəniyyətinin demokratikləşməsi, milli əsaslar üzərində yenidən formalaşması mərhələsi (II minilliyin ortalarından XIX əsrin sonu – XX əsrin əvvəllərinə qədər);
3. Müasir Azərbaycan mədəniyyəti mərhələsi (XIX əsrin sonu – XX əsrin əvvəllərindən sonra).
Müəllif Azərbaycan xalqının şah əsəri olan “Kitabi-Dədə Qorqud” eposunun formalaşması tarixini Azərbaycan etnik-mədəni sisteminin ümumtürk etnik-mədəni sistemindən fərqlənərək ayrılması (differensiasiyası) tarixi hesab etməklə Azərbaycan xalqının təşəkkülü prosesinin əsas mədəni-ideoloji mənbələrindən birini (bəlkə də, birincisini) müəyyənləşdirir.
Azərbaycan xalqının mədəni-etnik inkişafı, onun ayrı-ayrı tərəfləri qədim zamanlardan müxtəlif dillərdə – alban, türk, fars, ərəbdilli yazılı məxəzlərdə öz əksini tapmışdır və dövrümüzə qədər tədqiqatçılar tərəfindən müxtəlif məqsədlər üçün araşdırılmışdır. Bu mənada, N.Cəfərov tamamilə haqlıdır ki, həmin mənbələr azərbaycanşünaslıq və xalqımızın mədəni-etnik inkişafının tədqiqi baxımından öyrənilməli və azərbaycançılığın təsnifləşdirilməsində əsas mənbə kimi mütləq nəzərə alınmalıdır.
N.Cəfərov milli mədəniyyət tarixi ilə məşğul olan bəzi müəlliflərdən fərqli olaraq daha irəli gedir və şimallı-cənublu Azərbaycan mədəniyyətini vəhdət şəklində, daxili dialektikada götürərək yazır: “Azərbaycan mədəniyyəti, xüsusilə ədəbiyyatı Azərbaycan dövlətinin ərazisində (və siyasi-ideoloji nəzarəti altında) yaranmamışdır, ümumiyyətlə, hər bir xalqın ədəbiyyatı nə qədər müxtəlif sosial-siyasi, mənəvi-ideoloji, kulturoloji (mədəni) mühit, yaxud regionlarda təzahür etsə də, genotipinə (etnik tipologiyasına) görə vahid, bütöv bir hadisədir... İki alman, iki Koreya, iki Vyetnam və iki Azərbaycan ədəbiyyatı barədə bəhs etməyin heç bir elmi-metodoloji əsası yoxdur. Lakin bunu da inkar etmək olmaz ki, eyni bir xalqın ədəbiyyatı iki müxtəlif sosial-siyasi, mənəvi-metodoloji məkanda fəaliyyət göstərirsə, istər-istəməz fərqli ideya-estetik xüsusiyyətlərlə yüklənir”.
N.Cəfərovun elmi-ideoloji xidmətlərindən biri də azərbaycanşünaslıq elminin formalaşmasında azərbaycançılıq ideologiyasının nə dərəcədə rol oynaması, ümumiyyətlə, bu elmin (azərbaycanşünaslığın) metodologiyası üzərində həmkarlarına nisbətən daha ardıcıl araşdırmalar aparmasından ibarətdir. Tədqiqatçıların dərin inamına görə, “Azərbaycan xalqının tarixi dərindən öyrənildikcə türkologiya azərbaycanşünaslığın nəinki metodoloji “qida mənbəyi”nə, bütövlükdə kontekstinə çevrilir”. O yazır: “Bizim fikrimizcə, azərbaycanşünaslıq getdikcə daha çox türkologiyanın üzvi tərkib hissəsi olacaqdır. Bununla belə, nə iranşünaslığı, nə semitologiyanı, nə qafqazşünaslığı azərbaycanşünaslıqdan ayrı təsəvvür etmək mümkün deyil. Azərbaycanşünaslığın elə problemləri vardır ki, həmin elm sahələrinin bilavasitə iştirakı olmadan keçinmək olmaz… Lakin o, nə semitologiya, nə iranşünaslıq, nə də qafqazşünaslıq, xüsusilə orta əsrlər Azərbaycan mənbələri üzərində işləyərkən mətnşünaslıq işində kənara çıxmamışdır”.
Professor Azad Nəbiyev azərbaycanşünaslığın milli dövlətçiliyimizin aparıcı istiqamətinə çevrilməsi, bütün cəmiyyət üzvlərini tam əhatə etməsi, mənəvi birlik və həmrəylik rəmzinə çevrilməsi kimi məsələləri müstəqil dövlətçiliklə bağlayır və əsaslandırır.
Sona Vəliyeva
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru